ASPECTS OF FINANCIAL EDUCATION VERSUS FINANCIAL SITUATION OF STUDENTS AT A UNIVERSITY IN THE STATE OF RIO DE JANEIRO
DOI:
https://doi.org/10.31994/rvs.v13i1.881Keywords:
Financial literacy, Financial EducationAbstract
University dropout in Brazil has affected public and private University Education Institutions (UEIs), especially after the reduction of student finance (FIES), from 2015. Dropout generates loss of intellectual, financial and social potential for those who drop out of graduation. In private UEIs, the financial impact of high dropout ends up resulting in reduced resources and investments. This study sought to develop an analysis of the variables of Education and Financial Planning that reflect on the financial situation of students at a private UEI located in Rio de Janeiro State. Data collection took place through a survey sent to a representative sample of the population in 2020. After processing the data, the relationship between the variables was observed in order to test the hypotheses proposed in the research. Determining factors were identified for the level of Financial Education and Financial Planning, and their relationship with the Financial Situation of the researched university students.
Downloads
References
BADER, M.; SAVOIA, J. R. F. Logística da distribuição bancária: tendências,
oportunidades e fatores para inclusão financeira. RAE-Revista de Administração de
Empresas, v. 53, n. 2, mar./abr. 2013.
BANCO CENTRAL DO BRASIL. Caderno de Educação Financeira – gestão de finanças pessoais. Brasília: BCB, 2013. Disponível em: <https://www.bcb.gov.br/ pre/pef/port/caderno_cidadania_financeira.pdf> Acesso em: 05 dez. 2020.
______. Programa cidadania financeira. Disponível em: <https://cidadaniafinanceira.bcb. gov.br> Acesso em: 12 nov. 2020.
BRASIL. Governo. Educação Financeira. Disponível em: <http://www.brasil.gov.br/ economia-e-emprego/educacao-financeira>. Acesso em: 05 out. 2018.
CAMPARA, J.; FLORES, S.; VIEIRA, K. Propensão ao endividamento no município de
Santa Maria (RS): verificando diferenças em variáveis demográficas e culturais. Teoria e
prática em Administração, v. 4, n 2, p. 180-205, 2014.
CÓRDOVA, R.; DINIZ, E.; GONZALEZ, L. Inclusão financeira e correspondentes bancários. GV-executivo, v. 13, n. 1, jan./jun. 2014.
COSTA, M.; MIRANDA, C. Educação Financeira e taxa de poupança no Brasil. Revista de
Gestão, Finanças e Contabilidade, v. 3, n. 3, p. 57-74, 2013.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: Métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Bookman Artmed, 2010.
DAVID, L. M. L.; CHAYM, C. D. Evasão Universitária: Um Modelo para Diagnóstico e Gerenciamento de Instituições de Ensino Superior. Revista de Administração IMED. Passo Fundo, v. 9, n. 1, p. 167-186, jun. 2019. ISSN 2237-7956. Disponível em: <https://seer.imed.edu.br/index.php/raimed/article/view/3198.> Acesso em: 23 jul. 2020.
DIAS, C. O.; ARENAS, N. C. S.; ARENAS, M. V. S.; SILVIA, R. M. P. Perfil de Educação Financeira dos acadêmicos dos cursos de Ciências Contábeis, Administração e Economia de uma Instituição Federal de Ensino Superior Brasileira. In: XVII Colóquio internacional de gestão universitária. Mar del Plata Argentina, 2017. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/181535/102_00105.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em 05 dez. 2020.
FELTRIM, L.E., VENTURA, E.C.F, DODL, A. B. Perspectivas e desafios para inclusão financeira no Brasil: visão de diferentes atores. Brasília: Banco Central do Brasil, 2009.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, v. 5, p. 61, 2002.
______. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
INEP. Censo da Educação Superior 2016. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/ educacao_superior/censo_superior/documentos/2016/notas_sobre_o_censo_da_educacao_superior_2016.> Acesso em: 23 jul. 2020.
______. Sinopse Estatística da Educação Superior 2018. Disponível em: http://portal.inep. gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior. Acesso em: 23 jul. 2020.
LUSARDI, A.; MITCHELL, O.S. O. Financial Literacy and Retirement Preparedness: Evidence and Implications for Financial Education. Business Economics, v. 42, n. 1, p. 35-44, 2007
______. A Importância Econômica da Literacia Financeira: Teoria e evidências. Journal of Economic Literature, 52 (1), 5-44. 2014.
LUSARDI, A.; MITCHELL, O.S.; CURTO, V. Financial literacy among the young. NBER Working Paper Series. Cambridge, 2009.
LUSARDI, A.; TUFANO, P. Debt Literacy, Financial Experiences, and Overindebtedness.
Journal of Pension Economics and Finance, Cambridge University Press, v. 14, n. 4, p.
-368, 2015.
MUEHLBACHER, S.; KIRCHLER, E. Individual differences in mental accounting. Frontiers in Psychology. Austria. 2019.
POTRICH, A.C.G., VIEIRA, K.M., KIRCH, G. Você é alfabetizado financeiramente? Descubra no termômetro de alfabetização financeira. Revista de Administração e Contabilidade da Unisinos. 13(2):153-170, abril/junho 2016.
SEMESP. Revista do Ensino Superior. Disponível em: https://www.semesp.org.br/ publicações/revista-ensino-superior/ Acesso em: 02 dez. 2020.
SILVA, G. P. da. (1). Análise de Evasão no Ensino Superior: Uma Proposta de Diagnóstico de seus Determinantes. Revista Da Avaliação Da Educação Superior, 18(2). Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/avaliacao/article/view/1583. Acesso em: 23 jul. 2020.
VIEIRA, K. M.; FLORES, S. A. M.; KUNKEL, F. R.; CAMPARA, J. P.; PARABONI, A. L. Níveis de materialismo e endividamento: uma análise de fatores socioeconômicos na mesorregião central do estado no Rio Grande Do Sul. Revista de Administração, Contabilidade e Economia da FUNDACE, v. 5, n. 2, p. 1-20, 2014.
WAGNER, J. "Financial Education and Financial Literacy by Income and Education Groups". Publicações da Faculdade de Economia. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Vianna Sapiens
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.