A universidade corporativa do Grupo Berlim S.A.: uma análise de seus pontos fortes e dos aspectos que deveriam ser aprimorados

Authors

  • Anna Clara Faria Carnivali Manganelli Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Débora Vargas Ferreira Costa Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro
  • Victor Cláudio Paradela Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Débora Magalhães Kirchmair Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.31994/rvs.v12i2.774

Keywords:

EDUCAÇÃO CORPORATIVA, UNIVERSIDADE CORPORATIVA, DESENVOLVIMENTO DE LIDERANÇA

Abstract

In recent years, investments in corporate education have gained space in several organizations, in view of the importance of knowledge management for maintaining competitiveness, in an increasingly challenging business environment. From this perspective, the article aims to analyze the Corporate University created by the group Berlin S.A (pseudonym), in the light of theories related to corporate education, seeking to verify in what aspects it has already been consolidated and which improvements could be sought. A qualitative research was developed, and the data were collected in the institution's documents. The analysis allowed us to determine that corporate education and the corporate university are, in the company studied, articulated with strategic planning, supporting the growth of the organization. Improvement points that should be attentioned were also pointed out, especially the greater investment in distance learning and the inclusion of other audiences in the development actions promoted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALPERSTEDT, C. Universidades corporativas: discussão e proposta de uma definição. Revista Administração Contemporânea, Curitiba, v. 5, n. 3, p. 149-165, dec. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1415-65552001000300008&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 30 abr. 2020.

ALPERSTEDT, C. As universidades corporativas no contexto do ensino superior. Tese (Doutorado em Administração) – Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2000. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis///12/12139/tde-04092005-222744/pt-br.php. Acesso em: 30 abr. 2020.

BEHAR, Patrícia Alejandra. Modelos pedagógicos em educação a distância. Porto Alegre, Artmed, 2009.

BENEDICTO, Samuel Carvalho de. Aprendizagem transformativa e aplicação do conhecimento nas organizações. Curitiba: Appris, 2019.

BERGAMINI, C. W. Psicologia aplicada à administração de empresas: psicologia do comportamento organizacional. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2015.

BLOIS, M.; MELCA, F. Educação corporativa: novas tecnologias na gestão do conhecimento. Rio de Janeiro: Edições Consultor, 2005.

CRUZ, J. A. S. et al.. A utilização do e-learning como ferramenta na educação corporativa. In: Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação 40º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Anais... Curitiba: 2017.

EBOLI, M. Educação corporativa no Brasil: mitos e verdades. São Paulo: Editora Gente, 2004.

EBOLI, M. Educação Corporativa no Brasil: da teoria à prática. São Paulo, 2012.

EBOLI, M. O desenvolvimento das pessoas e a educação corporativa. As Pessoas na Organização – São Paulo: Editora Gente, 2002.

EBOLI, M. Papéis e Responsabilidades na Gestão da educação Corporativa. In: EBOLI, M.; FISCHER, A. L; MORAES, F. C.C; AMORIM, W. A.C. Educação Corporativa: fundamentos, evolução e implantação de projetos. São Paulo: Atlas, 2010.

EBOLI, M. O papel das lideranças no êxito de um sistema de educação corporativa. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 45, n. 4, out./dez. 2005. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/viewFile/37316/36079. Acesso em: 10 maio 2020.

FERREIRA, Patrícia Itala. Gestão por competências. In: RAMAL, Andrea (org). Educação corporativa: como implementar projetos de aprendizagem nas organizações. Rio de Janeiro: LTC, 2012

FLEURY, M. T. M.; OLIVEIRA JR, M. M. Aprendizagem e gestão do conhecimento. In: As Pessoas na Organização. São Paulo: Editora Gente, 2002.

FOCHESATTO, Sidnei Alberto; QUADROS, Maria Suelena Pereira de. Educação Corporativa. Curitiba: IESDE Brasil, 2012.

FRASER, Márcia Tourinho Dantas; GONDIM, Sônia Maria Guedes. Da fala do outro ao texto negociado: discussões sobre a entrevista na pesquisa qualitativa. Paidéia (Ribeirão Preto), Ribeirão Preto, v. 14, n. 28, p. 139-152, Ago. 2004. Disponível am: https://www.scielo.br/pdf/paideia/v14n28/04.pdf. Acesso em: 10 set. 2020.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2019.

GRANT, Adam. Give and taken: the hidden social dynamics of success. New York, USA: Penguin Group, 2013.

GRUPO BERLIM. Quem somos Documento interno, s.d. Acesso em 03 set. 2020.

IRELAND, R. Duane; HOSKISSON, Robert E.; HITT. Michael A. Administração estratégica. São Paulo: Cengage Learning, 2014.

MADRUGA, Roberto. Treinamento e desenvolvimento com foco em educação corporativa. São Paulo: Saraiva Educação, 2018.

MARTINS, H. G. Estudos da Trajetória das Universidades Brasileiras, 2004. Tese de Doutorado, Rio de Janeiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro/ COPPE.

MARTINS DE CARVALHO, L. Educação corporativa e desempenho estratégico. Revista de Administração FACES Journal, Belo Horizonte v. 13 n. 3 p. 66-85 Jul./set. 2014

MEISTER, J. C. Educação corporativa: a gestão do capital intelectual através das universidades corporativas. São Paulo: Makron Books, 1999.

MOSCARDINI, Ticiana Nunes; KLEIN, Amarolinda. Educação Corporativa e Desenvolvimento de Lideranças em Empresas Multisite. RAC., Curitiba, v. 19, n. 1, p. 84-106, fev. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rac/v19n1/1982-7849-rac-19-1-0084.pdf. Acesso em: 20 set. 2020.

PARADELA, Victor Cláudio; GOMES, Ana Paula Cortat Zambroti. Tendências da gestão de pessoas na sociedade do conhecimento. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2018.

RICARDO, E. J. Educação corporativa e aprendizagem: as práticas pedagógicas na era do conhecimento. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2012.

RICARDO, E. J. (Org.). Educação corporativa e educação à distância. Rio de Janeiro, 2005.

ROBBINS, Stephen P.; JUDGE, Thimoty A.; SOBRAL, Filipe. Comportamento Organizacional: teoria e prática no contexto brasileiro. 14 ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.

SENGE, Peter. A quinta disciplina: arte e prática da organização que aprende. Edição digital. Rio de Janeiro: Best Seller, 2018.

SERACHINI, Mayara Rodrigues et al. Gestão de Pessoas: Uso da Educação a Distância como Ferramenta nos Treinamentos e Desenvolvimentos Corporativos. Revista de ciências gerenciais, vol. 21, n. 34, p. 114-120, 2017.

THIESEN, Ana Paula. Educação corporativa e sua importância nas fábricas de software do sudoeste do Paraná. Faz Ciência, vol. 19, n. 30, jul./dez. 2017, p. 49-63. Disponível em: http://saber.unioeste.br/index.php/fazciencia/article/view/17547/13342. Acesso em 02 fev. 2021.

VERGARA, S. C. Universidade corporativa: a parceria possível entre empresa e universidade tradicional. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 34, n. 5, p. 181 a 188, jan. 2000. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rap/article/view/6312. Acesso em: 10 jun. 2020.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2 ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2021-09-03

How to Cite

Faria Carnivali Manganelli, A. C. ., Vargas Ferreira Costa , D., Paradela, V. C. ., & Magalhães Kirchmair, D. (2021). A universidade corporativa do Grupo Berlim S.A.: uma análise de seus pontos fortes e dos aspectos que deveriam ser aprimorados. Revista Vianna Sapiens, 12(2), 30. https://doi.org/10.31994/rvs.v12i2.774